Ar keturi varantieji – geriau negu du?

Geresnio pravažumo automobiliai taip pat slysta posūkiuose

 

AR KETURI VARANTIEJI – GERIAU NEGU DU?

 

Lengvieji automobiliai turi keturis ratus, tačiau dažniausiai šias transporto priemones į priekį varo du ratai: vieni automobiliai yra varomi priekiniais, kiti – galiniais ratais. Kuo pranašesni automobiliai, varomi visais keturiais ratais?

 

Kęstutis BULKA

 

Daugelio lengvųjų automobilių varantieji ratai yra priekiniai. Šie automobiliai – lengvai valdomi, saugūs. Automobilius, varomus galiniais ratais, valdyti – kiek sunkiau, ypač slidžiame kelyje, nes galiniai ratai su danga sukimba prastai, kai automobilis nepakrautas. Geresnio pravažumo automobiliai varomi visais keturiais ratais. Pirmasis visais ratais varomus automobilius „Jeep“ pradėjo gaminti amerikiečių įmonės „Chrysler“ padalinys. „Džipas“ tapo bendriniu žodžiu, apibūdinančiu visureigius.

 

Prastais keliais, per kliūtis

 

Keturi varantieji ratai automobiliuose montuojami tam, kad automobilis galėtų važiuoti prastais bei prastai valomais keliais, per visokias kliūtis.

Teigiama, jog keturių varančiųjų ratų sistema atkeliavo iš ralio trasų. Buvo pastebėta, kad galingi sportiniai automobiliai, lenktyniaujantys nelygia, neasfaltuota danga, praranda daug galios ir manevringumo galimybių. Du varantieji ratai nesugebėdavo „įsisavinti“ automobilio variklio siunčiamos galios, tad papildomai pasitelkus dar du ratus automobiliai tapo vikresni, ėmė greičiau įsibėgėti. Dabar greičiausi ralio automobiliai varomi keturiais ratais.

Sportiniai ir greiti automobiliai, skirti važinėti asfaltuotais ir lygiais keliais, taip pat dažnai turi keturių varančiųjų ratų sistemą. Taip užtikrinama, jog didžioji dalis galios, kurią sukuria variklis, paskirstoma ir perduodama visiems keturiems ratams, todėl tokie automobiliai – labai greiti ir manevringi. Pirmieji pasaulyje tokius automobilius su keturiais varančiaisiais ratais, skirtais ne pravažumui, o valdymui gerinti, pradėjo gaminti japonai, Europoje – koncernas „Audi“. Dar anksčiau už japonus ir vokiečius tuo domėjosi amerikiečiai.

Daugelis vairuotojų mano, jog automobilis su keturiais varančiaisiais ratais greičiausiai ir saugiausiai nuvyks iš taško A į tašką B. Tikrieji visureigiai per avarijas iš tikrųjų geriau apsaugo žmones, nes tokių automobilių kėbulas visada būna sustiprintas. Tačiau yra nepamatuotai manančiųjų, jog keturiais ratais varomo automobilio iš viso negali sumėtyti ir jis niekada neslysta. Jeigu esate patyręs vairuotojas, saugiausia vairuoti keturiais ratais varomą automobilį, jei – vidutinis ar prastas, verta prisiminti, jog geresnio pravažumo automobiliai taip pat slysta posūkiuose, blogiau stabdo.

 

Vieni – tikri, kiti – miestui

 

Tikruosiuose visureigiuose papildomai montuojama ratų „blokiruotė“, sudėtingomis bekelės sąlygomis visiems ratams užtikrinanti maksimalų sukimo momentą. Taip išvengiama situacijų, kai prasčiausiai su kelio danga sukibęs ar nuo žemės pakilęs ratas sukasi, o esantis ant tvirtesnio pagrindo nesisuka. Sudėtingose situacijose taip pat padeda specialiai montuojama vadinamoji pažeminta pavara. Tiesa, ši technologija jau beveik paseno, nes daug minėtų ir sudėtingesnių funkcijų atlieka elektroninės sistemos. Jos yra efektyvesnės, lengvesnės bei pigesnės.

Vairuotojai vis dažniau perka miesto visureigius (arba SUV). Nežinantiesiems pasirodys keista, kad dauguma tokių visureigių yra varomi tik dviem ratais, dar dažniau vadinamąją visų ratų pavarą reikia užsakyti papildomai (kaip, tarkime, populiariuosiuose „Škoda Yeti“ ar „Nissan Qashqai“), o kai kurie gamintojai miesto visureigiuose nemontuoja keturių varančiųjų ratų sistemos net to pageidaujantiesiems. Mat gamintojai puikiai žino, jog tokių automobilių savininkai bekelėmis tikrai nevažinės ar važinės labai retai. Šie visureigiai geriau įveikia kliūtis tik dėl didesnės prošvaisos (atstumo nuo automobilio apačios iki kelio dangos) ir aukštesnių buferių. Važiuoti bekele ar labai prastais keliais tokiu automobiliu nerekomenduojama, bet į kaimo sodybą juo nusigausite.

 

Skirtumai ir panašumai

 

Šiuo metu nemažai ir paprastų lengvųjų automobilių yra varomi keturiais ratais. Gamintojai juos žymi skirtingai: 4x4, 4WD, „Quattro“, „4motion“, „xDrive“, AWD ir pan. Sistemų veikimo principai skirtinguose automobilių modeliuose – nevienodi. Kai kuriuose veikia nuolatinė keturių varančiųjų ratų sistema, kituose papildoma ašis įsijungia tik varantiesiems ratams praslydus, dar kituose (dažniausiai visureigiuose) vairuotojas gali pats nustatyti, dviem ar keturiais ratais bus varomas jo automobilis ar už tai bus atsakinga elektronika. Efektyviausios sistemos taip pat geba paskirstyti galią ašims. Varomoji variklio galia nuo nuolat besikeičiančių sąlygų gali būti paskirstoma netolygiai, pvz., 40:60, 30:70, ar būti 50:50.

Lengvuosiuose automobiliuose keturių varančiųjų ratų sistema montuojama ne tik dėl pravažumo. Jis irgi gerėja, tačiau dėl žemos prošvaisos galimybės važiuoti prastais keliais yra ribotos. Užtat prisnigtuose, prastai valomuose kiemuose ar aikštelėse tikimybė įstrigti tokiu automobiliu labai sumažėja. Pagrindinis šios ratų sistemos pranašumas – didesnis stabilumas, geresnė kontrolė ir trauka važiuojant slidžia ar prasta kelio danga. Automobiliai su keturiais varančiaisiais ratais geriau sukimba su danga, beveik nepraslysta pradėdami važiuoti. Tačiau reikia atminti, jog tokiam automobiliui galioja tie patys fizikos ar aerodinamikos dėsniai. Prastomis oro sąlygomis keturiais ratais varomi automobiliai greičiau pajuda iš vietos, greičiau ir stabiliau įsibėgėja, todėl reikia būti atsargiems, kad nepatektumėte į ekstremalias situacijas. Tokie automobiliai daugiau sveria, todėl jiems reikia daugiau laiko sustoti, tad stabdyti tokį automobilį reikia žemesne pavara ir iš anksto. Slidžiame kelyje tokius automobilius stabdyti – išties sunku.

Automobilio padangos privalo būti kokybiškos. Priekiniais ratais varomas automobilis geromis padangomis bus patikimesnė transporto priemonė nei visureigis prastomis padangomis.

Keturiais ratais varomi automobiliai sunaudoja daugiau degalų. Tiesa, šiuolaikinė technika tobulėja, tad tokių automobilių savininkai žino, kad jų „ratai“ šimtui kilometrų sunaudoja tik puse litro daugiau degalų nei dviem ratais varomi automobiliai. Nors kiti šaltiniai teigia, jog tokie automobiliai „suryja“ 5 ar net 10 proc. daugiau degalų.

Kita vertus, dėl technikos bei elektronikos ir dviem ratais varomi automobiliai vis stabiliau važiuoja slidžia kelio danga, elektronika padeda vairuotojams ir taiso kai kurias jų klaidas. Skirtumas tarp dviem ir keturiais ratais varomų automobilių vis mažėja.

 

Parengta paga žurnalą „Savaitė"